0 Läs mer >>
Lovet kom och lovet gick, och fort var allt över.
Började med att jag flög från Vasa till Stockholm och tog direkt ett tåg till Uppsala för att vara hos mamma första veckan. Lugn och skön vecka som avslutades med att Sebbe kom till Uppsala och vi var ut en sväng med nå härligt folk!

Tog nattåg mot Luleå lördag natt och var framme vid 12 tiden och bussen mot Kalix gick 13.00.
Rolig grej hände när jag klev av tåget, en tjej kom fram och frågade på engelska var busstationen låg och jag berättade att jag skulle till samma ställe så det var bara att följa med.
Vi pratade ett tag och hon berättade att hon var ute och reste i Skandinavien och att besöka just norra Sverige var en av hennes största drömmar. Hon var från Slovakien och hade åkt tåg/buss/liftat sig upp genom Sverige/Norge och var nu påväg ner genom Finland för att sedan ta båt över till Estland och fortsätta hemåt.
Riktigt trevligt och roligt var det allt lyssna på historierna hon hade att berätta och vi båda kom fram till att människor spederar alldeles för mycket tid på att tänka/drömma om saker istället för att ta tag i vad dom vill göra och verkligen göra det.

Väl i Kalix var allt som vanligt, lugnt och skönt, men som vanligt.
Åt bara godmat, träffa dom bästa hemma och allt de andra man gör när man väl är på hemmaplan.

Lyckades även fylla 20år under lovet och dagen kunde inte spenderas bättre.
Kåbdalis hade säsongsöppning och Jag, Jens, Simon och elborg drog dit. Men ingen av oss hade nog förväntat sig så mycket snö, så fint väder och så bra backar som det ändå var för att vara tidigt på säsongen(27/10).

Söndagen spenderades i bilen på väg tillbaka till Kronoby, körningen gick fint och enligt tankmätaren gjorde jag mig av med mindre än 30L på ganska exakt 40mil, kan ju bara drömma om att det stämmer haha.
Och igår(måndag) tog jag och Jonathan även en annan skidpremiär.. På längdskidor!
Kan nog inte minnas när jag sist tyckte det var så kul att åka längd, måste ha varit ett par år sedan jag åkte "seriöst" dvs tog mig ut i spåret själv i träningssyfte. Men med pushning och hjälp av han ska det nog gå fint de här med.

Även haft min "ispremiär" med 2 storlekar för stora och oslipade skridskor, gick som det gick.. Men kul var det!

Ledighet, lugn och sk...

0 Läs mer >>

Snart är vintern här, hur kul som helst!

Vinter snart?!

Sen kajakturen har det varit fullt upp.
Bara 4 dagar efter vi kommit tillbaka till Kronoby fick vi ta och packa om våra grejer för att klara av en vecka i Rovaniemi fylld med mtb cykling, lungt lägerliv och fiske.

Vi delade upp klassen i två för att allt skulle gå smidigare. Cyklingen bestod av både downhill och XC dom första tre dagarna, sedan byttes vi av med andra gruppen och min grupp åkte iväg ett par mil utanför Rovaniemi för att ta det lugnt, fiska, ha det gott, leva och må.

Efter en otroligt skön, rolig och njutfull vecka i Rovaniemi packade vi minibussarna än en gång och satte kurs mot Tärnaby-Boksjön.

När vi väl var frame delades vi upp än en gång så en del sov i den gamla skolan och resten i bygdegården.
Första dagen hade vi bara lite lätt fjällorientering på laxfjäll. Vilket är det fjäll där Tärnaby har sina liftar.
Andra och tredje dagen var vi delade igen och halva hade orientering andra dagen med resten hade ekologi och sen till tredje dagen byttes vi av.
Sen blev det helg och dags för egentur.
Jag, Jalle, Kimmo och Vanilla valde att göra en tur upp på Ryfjället, var drygt 2,8mil ToR och tog drygt 8 timmar. Låter jobbigt? Njaa.. Allt var bara helt perfekt, vädret var i prinicp helt klarblå himmel, sol, +10 och inte mycket vind alls.
Andra tog högsta toppen i området (Sytertoppen), Jonathan, Jockum och våran lärare Kaisa tog en lång cykeltur, och andra bara tog det lugnt.
Söndagen blev mesta dels bara lugn och uppladdande av batterierna igen.
Måndagen var ruggigt häftig, vi åkte upp till ett par grottsystem som finns lite närmare norskagränsen.
En riktigt häftig känsla som jag aldrig varit med om, var bara helt coolt att krypa in under jord, åla, kräla, squeeza och ha sig för att ta sig fram genom grottan.
Tisdag fick vi följa med ett par på ripjakt i fjällen. Tyvärr sköts ingen och vi såg bara tre. Dock väldigt härligt att bara vara ute och gå i fjällen.
Onsdag var det matplanering, packning och allt annat som skulle fixas inför vandringen.

Torsdag.
Det var dags för våran långvandring, sex dagar, Ammarnäs - Boksjön.
Vi fick skjuts upp till ett rengärde där vi skulle starta. Hela vägen dit ösregnade det och ingen var direkt taggad på att vandra. Men ju högre upp vi kom desto mer ändrades regnet till SNÖ och humöret hos alla ändrades rätt fort.
Efter en snabblunch och lite snöbollskrig började vi vandra, i början gick det riktigt smidigt, drygt 1dm nysnö och ingen blåst. Men efter drygt en timme så kom vi upp på kalfjället och en vind från höger kom och gjorde sig tillkänna, orienteringen blev rätt svår och sikten var dryga 50-100m åt alla håll.
Men vi lyckades ta oss till ett litet lappläger som finns där och varit i bruk för en massa år sedan.
Efter en godmiddag, lite mys vid elden och små snack gick vi och la oss.

Fredag.
Snön hade smält bort och vi gick en sträcka på drygt 5-6km till en jokk där vi skulle tälta. Efter middagen var det lite fritt att antigen följa med ner till en nybyggar plats eller stanna kvar och ta det lugnt i lägret.
Men jag, Jonathan, David och Denniz valde att göra en topptur på berget alldeles breve.
Nere vid lägert igen var en eld igång och marshmallows grillades i massor.
När vi skulle gå och lägga oss kände nog alla att det hade blivit lite kallare, så efter en natt i en sommarsovsäck med en temp på ca: +8 när det var ett antal minus utanför konstaterade jag att jag fryser lätt om fötterna och att jag måste ha en ordentlig sovsäck.
Men när vi klev upp var det allt vackert, isfrost på tälten, på marken och i träden + en sol som kikade fram bakom en av topparna, då var den kalla natten förlåten.

Lördag.
Som sagt var morgonen otroligt vacker. Nu skulle vi ta oss över jokken och till nästa läger plats, och det fanns två alternaiv... Antigen gick man ner mot sjön och tog en bro över eller så vadade man i det kalla vattnet för att kunna gå över/runt fjället istället för nedanför.
Min grupp valde att vada trots kylan i vattnet, men det gick hur bra som helst och alla klarade sig över oskadda.
Väl framme så började det regna rätt kraftigt, men en eld var självklart igång.
Vi valde att sova 4st i ett 3 personers tält denna natt för att inte ha det lika kyligt + att jag drog åt min sovsäck med en spännrem 15cm från fotändan för att göra den kortare. Och som vi trodde blev det en varm och skön natt.

Söndag.
Orientering i små grupper till nästa renvaktar stuga.
Vi fick en otroligt intressant start. Vägvalet vi gjort var så att vi antigen var tvugna att hitta stenar att hoppa på för att ta oss över eller vada, men vada var ingen av oss speciellt sugen på så vi fortsatte upp längst jokken i hopp om att hitta ett ställe att bara gå över i princip. När vi kommit upp till sjön därifrån jokken rinner kom vi fram till att vi ändå måste vada och då hade vi kommit dit med en annan grupp.
Viktor gick först över för att se hur djupt det är och sedan kasta över sina skor.
Men när han skulle kasta första skon gick det lite snett och den hamnade i vattnet och började flyta bort. Medan vi andra vadade över i lugn och ro försökte Denniz och Viktor febrilt fånga in skon genom att kasta stenar vid den, försöka dra in den med träd, skrika på den och allt vad man nu inte ska göra för att lyckas.
Men efter drygt en timme, ett antal svordomar, otaligt många skratt, två träd, flera famnar små sten och en fjällturk så lyckades dom håva in den, eller ja.. Denniz lyckades.
Resten av vandringen gick så lugnt och fint fram så man knappt märkte att man gick, vädret var fint, tempot var bra, sällskapet var bra, terrängen var bra, kroppen mådde bra och jag mådde bra. Kan man klaga eller?

Måndag.
Nu skulle vi bestämma en helt egen rutt sista biten tillbaka till boksjön Jag, Vanilla och Viktor tog en rätt intressant väg och den gav oss oglömliga äventyr. Jag och Viktor skulle bara se ut över kammen vi gick uppe på så kommer en stor fjällvråk underifrån och flyger fram bara drygt 10m framför oss. Sen när vi gått i 20min och tagit en paus ser vi något varg liknande komma springane emot oss, men det visade sig vare en älghund. Den såg väldigt mager ut och gnydde och gnällde väldigt mycket så vi förstod att något hade hänt och började ropa på ägare, men ingen svarade. Så vi bestämde oss för att fortsätta gå den rutten vi tänkt, när vi kommit till vårat första mål för dagen, en renvaktar stuga så ringde vi en av våra lärare C-G och berätta vad som hänt. Han ringde upp 10minuter senare och berättade att han kände ägaren och hunden varit bortsprungen.

Tisdag.
Sista dagen på vandringen och vi skulle också lämna tillbaka hunden. Vi träffade ägaren rätt tidigt på dagen och han berättade historien om hur dalle blivit bortsprungen. Frun hade varit ute och rastat deras två hundar då båda börjat dra åt varsitt håll och hon hade ramlat från cykeln och förstört sitt knä. Den ena hunden hade stannat medan dalle hade drivit iväg för att spåra älg, och detta hade hänt på onsdag förmiddag, så en vecka hade dalle varit borta innan vi hittade honom. Underbart tur och en härlig känsla var det när vi lämnade över dalle och fick historien berättat.
Väl tillbaka på bygdegården var det bara lite snabbtorkning av grejer, efterlängtad dusch och senare på kvällen blev det en ännu mer efterlängtad bastu nere vid sjöbastun. Sedan var det bara att lägga sig då Onsdagen skulle bli en resdag.

Onsdag.
Låååång resdag från Boksjön till Kronoby, tog ca 12 timmar. Men tror ingen tänker på den jobbiga bilresan när det är dags att tänka tillbaka på denna tid.

Kan nu inte vänta tills vårvintern när vi ska tillbaka och vara en månad bland en massa snö, fjäll och fina åk.

En kylig men vacker morgon på fjället.

David och en flock med renar.
Sandra, Jag och Jennika på Laxfjäll under orienteringen.

På en månad hinner ma...