1 Läs mer >>
De närmaste två veckorna kommer vi vara på vift, vilket kommer bli riktigt grymt kul!
Imorgon klockan 07.00 åker vi iväg mot Syöte för att fram till fredag eftermiddag tura med skidor. Blir ingen utförsåkning, utan detta blir en tur på platten med gamla hederliga vita blixten skidor.
Alltså, en vecka med tält, mysiga eldar, god mat, förhoppningsvis bra väder och lärorika stunder.

På fredagen åker vi till Ruka där vi checkar in i stugorna som vi ska bo i veckan där på. I Ruka blir det att finslipa och få feedback på sin alpina åkning. Alla förutom jag, David och Jockum åker telemark och de ska ha lektioner i detta under hela veckan medan vi får våran utbildning i alpint och Jockum förhoppningsvis i snowboard.

Igår var vi på en otroligt bra föreläsning med de två svenska journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye som satt inlåsta i ett fängelse i Etiopien under 14 månader och släpptes i september förra året. Historien var väldigt informativ, riktigt intressant och helt enkelt bra.

En bild från förra vintersäsongen under en helg i Arjeplog!

Två veckor på vift

0 Läs mer >>
Halva NFL(jag bl.a.) har varit och isklättrat måndag, tisdag och andra halvan har åkt längd. Imorgon är det byte och det ska bli intressant att se vad som bjuds på under skidåkningen och om det lyckas toppa isklättringen så är det verkligen riktigt grymt då det var ruggigt kul att klättra is.

Hur som helst, nästa vecka är den så kallade frysar turen. Men som det ser ut just nu på långtidsprognoserna har de inte lovat mer än -13 vilket är väldigt tråkigt... Skönt i och för sig, men när man väl vill att det ska vara kallt och lärorikt blir det istället varmt!

Lina på väg mot toppen!
Trey ser efter nästa ställe att sätta yxan i!

Isklättring och längd...

0 Läs mer >>
-7, strålande sol och fin isklättring.. Mer behövs inte sägas!

Isklättring!

Äntligen fått min efterlängtade dun vintersovsäck.
Det är en Cumulus Alaska 1100 och den är beställd från http://www.cumulus.pl/
Efter att ha känt, klämt och test legat i den så känns den väldigt prisvärd (drygt 2000 kr) och jag tror jag kommer hålla mig varm denna vinter då den har en komfort temp på -26 grader.

Enda direkta nackdelen jag stött på är hur dragkedjan fungerar.. Den isolerande biten som ska hindra kall luft från att komma in via dragkedjan fastnar väldigt gärna när man öppnar och stänger den.

Men ska bli väldigt kul att testa den och kommer med en liten recension efter lite test ifall någon nu är sugen på att skaffa en vintersäck!

Ny sovsäck!

2 Läs mer >>
Över stock och sten, genom myr och diken, tät och gles skog och en halv cirkel senare var vi framme vid platsen vi skulle tälta vid.
Vi blev uppdelade i grupper och skulle ta oss från skolan till en utsatt plats där vi skulle slå upp tält, laga middag, ha det gott och bara mysa för att testa på hur det är att vara och sova ute under vintertid.
Var kring -8 när vi lämnade skolan och när vi gick och la oss var det väl -20 om inte kallare.
Och i och med att det blev kallare och kallare tittade stjärnora fram mer och mer. Njöt riktigt ordentligt när vi satt och laga middag och man kunde titta upp i "taket" och se alla stjärnor och månen som lös upp vårat lilla läger.

Varför är inte fler ute och njuter av vad som finns runt i kring oss?

När jag väl kröp ner i sovsäcken kände jag mig så nöjd då jag var varm, de var -20 ute och det var öppet ut så jag kunde ligga och kolla på stjärnorna tills jag somnade... Underbart!

Kallt? - Varmt!

0 Läs mer >>
Igår hade vi lite teoretisk förberedning inför "frysar turen" vi ska göra i Syöte Nationalpark i norra Finland om drygt två veckor.
Anledningen till att den kallas frysar turen är just att det vanligtvis är smäll kallt. Förra årets temp var som kallas -42 och varmast -25.

Sen innan dagen slutade fick vi en hemläxa. Antigen laga mat ute med handskar på för att testa de svårigheter som blir eller prova på att sova ute i tält, helst både och.
Jag lagade middagen inne och valde istället att sova ute i tält med Jonathan och David.

Vi gick bara en bit bort från skolan och slog upp tältet vid kanten av en myr, krigade på med en liten eld, kokade upp varm o'boy och hade det allmänt gott.
Eftersom jag inte fått min vintersovsäck ännu (fredag eftermiddag kommer den) så lånade jag en av Fredrik i tvåan och då kunde jag sova gott som en bebis även fast det kröp ner kring -10 under natten.

Imorgon är det en övernattnings test tur med vita blixten, pulka, tält och all annan packning för att se vad som behövs och vad som saknas inför Syöte turen.

Skönt att vara tillbaka på skolan alltså!

Vem har sagt att månd...

0 Läs mer >>
Packade bilen i morse, solen sken, nästan inga moln på himlen, varm bil, podcast, plocka upp Patrik, hämta skidor, Max och Kronoby = Det intressanta som hänt under dagen i några ord

En av lärarna ringde och frågade om jag kunde plocka upp lite "vita blixten" skidor från överskottslagret i Sangis och visst gick ju det. Efter en del silvertejp + några packremmar var sex par "vita blixten" och mina två par skidor på taket.

Bättre underställ finns absolut inte! http://www.aclima.no

Och våran vackra ihop surrning av alla skidor haha!

Tillbaka till i Finla...

0 Läs mer >>
Inspiration kommer i många olika former, men just nu finns de vissa människor som inspirerar mig lite mer än det flesta.
En av dem är Skellefteå killen Samuel Eriksson som valt att cykla runt jorden med start i Skellefte den 5e augusti 2012. Det är planerat att ta drygt 3 år.. Hur häfitigt är inte det?!

Inspiration

0 Läs mer >>
Äntligen skaffat den kompis jag velat ha ett bra tag, hon och jag ska ut på en massa roliga äventyr, dagsturer kanske flerdagsturer osv. Men framför allt ska vi ha en massa kul och avverka en massa mil!

Sen fick jag en lite impuls idé på bussen från Borgafjäll i förrgår.. Vilket resulterade i "Nytt år, Nytt hår".

Ny äventyrskompis + N...

0 Läs mer >>
Nytt år och nya möjligheter... Eller?
Samma möjligheter men nya tider, bara att ta tag i allt någon gång.

Julafton spenderades i Haparanda med farbröder/systrar och en hel bunt med kusiner. Riktigt trevligt och kul var de att träffa alla, äta god mat, träffa tomtarna och bara ha det allmänt mysigt.

Två dagar efter jul hoppade jag och Jens in i min finlandsfärja och körde till Borgallack(Borgafjäll).
Vi var de första av alla som skulle dit så vi tog de lugnt ett tag innan Geten och Micke kom samma kväll.
Dagen efter vart det lite turande på fjället just bakom stugan. Jag, Micke och Jens fick skjuts upp på fjället av de andra som körde skoter och därifrån började vi gå mot Svaaletjahke 927m ö h och körde två åk ner för den innan vi fortsatte ner för bäckravinen.

Senare på kvällen kom resten av grabbarna och resten av dagarna var riktigt roliga, skidåkning, badtunna, film häng, vinter volleyboll osv.
Nyårsafton var riktigt rolig och bara att hänga med dessa människor är ju kanon kul alla dagar i veckan!

Just nu är det den 3e Januari 2013, om 11 dagar börjar jag skolan igen. Längtar jag? - Svar ja!
Våren kommer bli riktigt grym med en del tältnätter, skidåkar dagar, klättringskvällar och bara allmänt grymma tider.
Resten av lovet kommer nog spenderas i ett lugn och härligt tempo.

Lite blandade bilder sådär!