0 Läs mer >>
Okej, det har gjorts en massa sen sist jag skrev här.
Åkte som sagt till Abisko för en 9 dagars tur och kom hem förra veckan på fredag (19/4).

Turen var verkligen riktigt härlig.
Vi åkte från Kronoby tisdagen den 9/4 mot Abisko. Det sedvanliga stoppet vid ABC Tupos innan Oulo och Max stoppet i Hpda avklarades och hälften av resan var gjord.
Vi hade bestämt oss att börja från Kajsepakte som ligger drygt 21km öst om Abisko.
Väl framme i Kajse var det bara att packa ur bilarna, slå upp tälten intill parkeringen, laga middag, lägga sig i sovsäcken och sova gott inför första dags etappen.

10/4 Första dagen var den jobbigaste, inte för att man inte vant sig med att vara ute eller så. Utan för att backen vi var tvungen att gå uppför var brant och bara.. jobbig. Plus om man drog pulka blev ju inte livet lättare, men alla överlevde, vissa mer än andra. Men det var bara att se till den goda sidan, vi var äntligen ovan de tätaste trädgränsen, uppe i fjällen!

11/4 Dagen därpå var en förflyttningsdag som flöt på väldigt bra och var nog en av de roligaste dagarna under denna tur. Vi hade "Mailis Äventyrszoo" och fick se renar, ripor och älgar. Solen gassade på ordentligt och de slutade med att jag gick med byxorna uppdragna som shorts och underställströjans ärmar upprullade. Riktigt lungt och skönt dag med mycket skratt, D-vitamin och säkert alldeles för mycket nötter!
Lägret slogs upp i slutet på dalen som går igenom Lapporten, så vi hade de två mäktiga fjällen som bildar porten som bakgrund i en fin solnedgång den kvällen.

12/4 Tredje dagen var de äntligen dags för lite toppturande och åkning. Jag, Matilda och David hade ansvar för dagen och skulle även agera guider för tre olika grupper på tre olika turer.
Våra turer gick riktigt bra och de verkade som alla var nöjda, jag var även nöjd med de val jag gjorde under min tur och hur gruppen mådde under tiden. Soligt, varmt, några piruetter på en frusen sjö och ett härligt åk senare var det bara att gå tillbaka till lägret, laga middag, leka och sedan börja fundera på om man ska sova med strumpor på eller inte.

13/4 Fjärde dagen på tur var en förflyttningsdag, och inte genom Lapporten. Utan vi gick till nästa dalgång väster ut där vi fått information om att de är möjligheten för bra snö finns. Detta var en väldigt kort förflyttningsdag och redan vid 13.30 ungefär var vi framme (start 09.00-ish).

14/4 Mitt-i-turen-dagen.Toppturer var inplanerade denna dag, och det var Pontus som ledde gruppen jag var i. Vi visste att det skulle bli en tur med mycket variation. När vi startade så började blåsten gå upp mer och mer samtidigt som snön blev lite vassare och valde sig att terrorisera ansiktet lite. Vi fortsatte att knata på fram till klockan slog lunch.
Därefter var det dags att sätta denna variation i spel.. Skidorna spändes på utsidan av ryggsäcken och vi började gå upp för den steniga delen av ryggen, upp mot sadeln mellan de två topparna för att åka ner på andra sidan.
Det tog sin tid att knata upp i blåsigt väder och skidorna på ryggen när man sjunk igenom då och då.
Men ju högre upp vi kom och ju längre tiden gick så öppnade sig himlen mer och mer, och väl uppe i sadeln var det vindstilla och blå himmel (om man inte tittade åt de hållet vi kom ifrån).
Åket ner var helt okej och vi kunde glida nästan 3km innan det var dags att huda på och knata tillbaka till lägret igen. Alla var väldigt nöjda med dagen, trots vädret! Variationen var verkligen guld.

15/4 Det var en topptursdag planerad denna dag också, men vädret ville annat. Det blåste på rätt ordentligt och molnen + sikten kring topparna såg ut att vara som i ett mjölkpaket då och då.
Ledarna för dagen valde att ställa in toppturerna och vi hade istället lite nödbivacks lektioner och vissa gjorde även tranciever testet för Lavin 1;an (klarade det, woho!). Senare hade vi lite mer lavinkunskap genom att göra ett ETC test. Vi gjorde även rutten för de sista 2 dygnen som vi skulle spendera i små grupper, min grupp (jag, Maili & Sebbe) och Davids grupp (David, Trey, Lina) hamnade i samma team och skulle göra en rutt tillbaka till Abisko.

16/4 Dagen D. Alla gick åt varsitt håll (nästan) för att sedan mötas upp nere i Abisko. Vi valde en någorlunda direkt rutt. Efter 6,5km averkade kom vi fram till våran första tältplats och klockan var bara 11.30. Så vi tog en 2 timmars lunchpaus där Maili och David försvann upp och åkte ett åk innan vi fortsatte.
Ju mer vi kom ut ur dalen och upp på platån så blev vinden starkare och vissa vindpustar ville nästan putta omkull en. Vi fortsatte sicksacka oss från snöplätt till snöplätt tills vi kom nedan för trädgränsen där de inte blåste lika mycket och så slog vi läger.

17/4 Vi kom inte iväg förän 13.30 ungefär vilket tyder på en gode bra sovmorgon, riktigt skönt tempo och avslappnad förmiddag.
Morgonen började med att krypa in i grannens tält och sjunga ja må hon leva till Lina som fyllde 20 denna dag.
När vi väl kom iväg så hade vi ungefär samma tempo när vi tog oss framåt som när vi packade ihop allt på förmiddagen, det var lugnt och skönt. När vi bara hade någon Km kvar till Abisko och det började regna så slog vi upplägret intill en ensam tall som hade en torr fläck under sig och stod verkligen ut med sin gröna färg i förhållande till att vitt, svart och grått runt i kring oss.

18/4 Sista dagen ute. Vi följde helt enkelt skoterleden tills vi kom över till andra sidan järnvägen, insåg att vi var för långt österut och började sedan gå de 2km som var kvar till Abiskos turiststation. Väl där väntade en bastu och en mäktig lunch.
Så när alla var fräscha, mätta och trötta så var de bara hoppa in i bilarna och köra till Torneå där vi skulle övernatta innan vi fortsatte mot Kronoby dagen därpå.
Ett middagsstop på Max och en havererad van senare så var vi framme och trötta.

19/4 Helt enkelt bara raka vägen till Kronoby för att hänga upp utrustningen på tork och ta det lugnt.
Det var den sista vinterfjällturen för denna säsong med NFL, tackar och bockar för en grym säsong!

Liiiiiten samling med bilder från turen. Mer finns att se på Facebook!

Dagarna efter turen då?
Jo vi har helt enkelt haft det väldigt gott.
Bouldrat, gått på slackline, cyklat mtb i regn, fått kundprojekt att planera och jobba med osv.
De som väntas just nu är som sagt planering och utförande av kundprojekt, forspaddling, sen har vi en Keikka vilket är en "hemlig" tur är vi får all info angående den 1-2 dagar innan, sedan en sluttur och sen är det bara att tacka och bocka NFL, OA och Kronoby för ett grymt läsår.
Antigen 24e eller 25e landar jag i Kalix igen och stannar över sommaren.